Lyöminen, potkiminen, haukkuminen, nimittely ja ahdistelu koulussa ovat väkivaltaa. Jos sinulle tehtäisiin niin työpaikallasi tai opiskelupaikassasi, joku todennäköisesti puuttuisi siihen. Lasten ja nuorten maailmassa eli koulussa asia on ollut toisin.
Vakavatkin väkivallanteot on unohdettu helposti sopimalla. Pahimmassa tapauksessa kiusattu, uhri, on joutunut vaihtamaan koulua, jotta hän pääsee rauhaan. Syytön ihminen joutuu pakenemaan, jotta syyllinen saa jatkaa toimintaansa. Ja näitä tapauksia on paljon.
Myös väkivallantekijä tarvitsee apua, mutta häntä ei saa ymmärtää liikaa.
Kiusaamiseen ja väkivaltaan täytyy vihdoin puuttua tiukasti. Koulun pitää olla turvallinen paikka kaikille lapsille. Jos joku ei osaa käyttäytyä sillä tavalla, hänen täytyy poistua. Viattomien uhrien ei pidä antaa kärsiä enempää.