Pääkirjoitus: ”Vaihtoehtoinen totuus” on valhe

Teksti: Leealaura Leskelä
Uutinen julkaistu: 01.02.2017

Presidentti Donald Trump vannoi virkavalansa. Tapahtumasta alkoi kummallinen näytelmä.

Valan vannomista oli kokoontunut katsomaan satoja tuhansia ihmisiä. Lehdistön mukaan paikalla oli kuitenkin paljon vähemmän ihmisiä kuin edellisen presidentin virkaanastujaisissa.

Trump suuttui ja syytti lehdistöä valehtelusta. Hänen mielestään paikalla oli yli miljoona ihmistä.

Trumpin lehdistösihteeri väitti, että Trumpin virkaanastujaiset veti paikalle ennätysmäärän ihmisiä.

Lehdistö todisti valokuvien avulla, että Trump oli väärässä. Paikalla oli vähemmän ihmisiä.

Trump ja hänen lehdistösihteerinsä valehtelivat ihmisten määrästä.

Silloin Trumpin toinen avustaja ilmoitti, että lehdistösihteeri oli antanut ”vaihtoehtoisen totuuden”.

Mitä pitäisi ajatella presidentistä, joka valehtelee tällaisesta asiasta? Kyse on aivan mitättömästä asiasta. Mitä väliä sillä on, kuinka monta ihmistä oli paikalla?

On huolestuttavaa, jos presidentti Trump aikoo kertoa ”vaihtoehtoisia totuuksia” myös tärkeistä poliittisista kysymyksistä.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)