Pääkirjoitus: Vaaleissa jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Laura Oja
Uutinen julkaistu: 09.04.2019

Nyt on käynnissä vilkas vaalikevät. Ensin ovat eduskuntavaalit, toukokuun lopussa ovat Euroopan parlamentin vaalit.

Vaalit ovat paras tapa vaikuttaa. Jos haluat kertoa mielipiteesi ja vaikuttaa asioihin, asiallinen ja oikea keino on äänestäminen.

Vaaleissa ei vaikuteta ainoastaan tämän päivän, ensi viikon tai seuraavien kuukausien asioihin. Vaalit ovat tärkeä asia siitä syystä, että vaalien tulos vaikuttaa pitkälle tulevaisuuteen. Siksi äänestäminen merkitsee niin paljon.

Eduskuntavaalien keskeisiä teemoja ovat tällä kertaa ilmastoasiat, vanhusten hoito, nuoret, maahanmuutto, työttömyys ja koulutus. Kuulostaako tutulta? Suurin osa näistä asioista on vaalien vakioteemoja, ja niin pitääkin olla. Nämä ovat tärkeitä asioita sivistyneessä yhteiskunnassa.

Eduskuntavaalien varsinainen vaalipäivä on tämän viikon sunnuntaina 14. huhtikuuta. Äänestysintoa kaikille lukijoille!

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)