Pääkirjoitus: Uutisia selkokielellä 30 vuoden ajan

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Laura Oja
Uutinen julkaistu: 14.01.2020

Selkosanomat täyttää tänä vuonna 30 vuotta. Lehden ensimmäinen numero julkaistiin tammikuussa 1990. Tuolloin lehden nimi oli vielä Selkouutiset.

Koko ajan on julkaistu myös ruotsinkielistä sisarlehteä LL-Bladetia.

Vaikka Selkosanomat on ihmisiällä mitattuna vasta nuori aikuinen, niin matkaa on jo takanakin. 30 vuotta on pitkä aika nykyaikaisessa ja nopeasti muuttuvassa mediamaailmassa.

Myös Selkosanomat on muuttunut ajan mukana. Alkuperäiset periaatteemme kuitenkin säilyvät myös tulevaisuudessa. Selkosanomat on helppolukuinen selkokielinen ja sitoutumaton ajankohtaislehti. Olemme vastuullinen media, joka kirjoittaa maailman asioista monipuolisesti.

Juhlavuosi näkyy tänä vuonna lehdessä. Muistelemme hiukan menneitä painetun lehden takasivun juttusarjassa, joka jatkuu koko vuoden. Numeron 6 teemana maaliskuussa on selkokieliset lehdet 30 vuotta.

Uutis- ja ajankohtaislehden tekeminen ei kuitenkaan voi olla pelkkää vanhojen muistelua. Tästä syystä lupaamme kehittää selkolehtiä tämän vuoden aikana entistä paremmiksi ja terävämmiksi. Palataan siihen asiaan vuonna 2021.

Reipasta tammikuuta!

Yksi kommentti artikkeliin ”Pääkirjoitus: Uutisia selkokielellä 30 vuoden ajan”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)