Pääkirjoitus: Toisen ihmisen kunnioittaminen on hyvää käytöstä

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Laura Oja
Uutinen julkaistu: 11.03.2020

Suomen presidentti Sauli Niinistö puhui uutenavuotena tärkeästä asiasta. Niinistö kertoi, että hän on huolestunut tyylistä, jolla suomalaiset käyvät julkista keskustelua.

Ihmisillä on erilaisia mielipiteitä ja näkemyksiä. Nykyään jotkut eivät kuitenkaan enää osaa kunnioittaa muiden mielipiteitä. He alkavat riidellä ja haukkua muita. Tällaista tapahtuu nykyaikana erityisesti sosiaalisessa mediassa eli somessa.

Toisen ihmisen kunnioittaminen kuuluu sivistyneen ihmisen perusarvoihin. Muita ihmisiä täytyy kunnioittaa, vaikka heidän mielipiteensä tuntuisivat vääriltä.

Pahoja tekoja ei kuitenkaan tarvitse suvaita. Ketään ei saa loukata tai kiusata, vaikka ajattelisi, että siihen on hyvä syy.

Toisen kunnioittaminen lähtee yksinkertaisista teoista. Tervehdi, kuuntele ja keskustele. Ei siinä sen kummempaa.

Muistakaa pestä käsiänne ahkerasti ja yskiä nenäliinaan tai hihaan. Näin koronavirus ei pääse leviämään. Ja tervehtikää toisianne, vaikka ette kättele.

Mukavaa maaliskuuta!

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)