Pääkirjoitus: Tietomurto on törkeä rikos

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Laura Oja
Uutinen julkaistu: 05.11.2020

Vastaamoon tehty tietomurto on erittäin häikäilemätön teko.

Vastaamo on psykoterapiakeskus, joka auttaa ihmisiä elämän vaikeissa asioissa. Jokainen voi tarvita terapiaa erilaisissa elämäntilanteissa.

Rikollinen tai rikolliset murtautuivat Vastaamon tietojärjestelmään ja varastivat potilastietoja. Sen jälkeen tekijä tai jokin muu taho on kiristänyt tiedoilla rahaa. Uhreja ovat ennen kaikkea terapiassa käyneet asiakkaat. Rikollisella on ehkä jopa 40 000 ihmisen potilastietoja.

Vastaamon tietomurto huolestuttaa nyt monia ihmisiä. Rikoksen uhreiksi joutuneiden ja heidän omaistensa täytyy saada tukea.

Vaikean tilanteen keskellä on myös ilonpilkahdus. On ollut ilahduttavaa huomata, kuinka yhtenäisenä rintamana suomalaiset ovat esiintyneet tässä asiassa. Viesti tekijöille on: Me emme hyväksy tekoa. Emme myöskään lue tai jaa ihmisten yksityisiä tietoja.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)