Pääkirjoitus: Suomalaiset eivät enää hyväksy julkista juopottelua

Teksti: Leealaura Leskelä
Uutinen julkaistu: 23.11.2016

Suomalaiset suhtautuvat julkiseen juopotteluun kielteisemmin kuin ennen. Erityisesti suomalaiset paheksuvat poliitikkoja, jotka esiintyvät humalassa.

Ennen oli toisin. Poliitikot juopottelivat varsinkin edustustehtävissä ulkomaan- matkoilla. Monet ajattelivat, että alkoholi kuului valtiovierailuihin ja virallisiin illallisiin. Nykyisin sellaista ei hyväksytä poliitikoilta.

Viime keväänä kansanedustajat Pirkko Mattila ja Katja Hänninen esiintyivät humalassa Ruotsissa virallisella illallisella. Suomalaisten poliitikkojen humala herätti huomiota sekä Ruotsissa että Suomessa.

Matkan jälkeen Mattila ja Hänninen saivat nuhteet eduskunnan puhemies Maria Lohelalta.

Suomalaisia moititaan usein liiasta alkoholinkäytöstä. Nyt näyttää kuitenkin siltä, että suomalaisten asenteet alkoholiin ovat muuttuneet. Esimerkiksi työtehtävissä ei ole sopivaa esiintyä humalassa. Myös työpaikan juhlissa on vähemmän alkoholitarjoilua kuin ennen.

Nuoret käyttävät alkoholia vähemmän kuin ennen. Yhä useampi nuori on kokonaan raitis eli ei käytä alkoholia lainkaan.

Viinit ja oluet kiinnostavat kuitenkin suomalaisia enemmän kuin ennen. Nykyään moni suomalainen ei juo alkoholia vain siksi, että haluaa tulla nopeasti humalaan. Sen sijaan hän haluaa nauttia hyvästä ruuasta ja juomasta ja toivottavasti myös hyvästä seurasta. Tämä on muutos parempaan suuntaan.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)