Vaaliväittelyt ovat yleensä Yhdysvaltojen politiikassa rajumpia kuin meillä Suomessa. Nyt näyttää kuitenkin siltä, että emme tule kuulemaan asiallisia vaaliväittelyitä ollenkaan. Sen sijaan saamme kuulla vihaista räyhäämistä ja käsittämättömiä möläytyksiä.
Möläyttelyn mestari on ilman muuta Donald Trump. Hän on kesän aikana aiheuttanut jatkuvasti kohuja haukkumalla ja nimittelemällä ihmisiä, joita hän pitää vastustajinaan.
Trump on nimittänyt vastaehdokastaan Hillary Clintonia paholaiseksi. Hän on vihjaillut, että joku saattaa ampua Clintonin. Hän on väittänyt, että presidentti Barack Obama on perustanut terroristijärjestö Isisin.
Trump on haukkunut meksikolaisia rikollisiksi ja raiskaajiksi. Muslimeja hän on kutsunut terroristeiksi, joita ei enää saa päästää Yhdysvaltoihin. Trump on myös epäillyt vaaleja epärehellisiksi ja syyttää mediaa vaikeuksistaan.
Saako poliitikko sanoa mitä tahansa? Voiko hän hyökätä ketä tahansa vastaan ja täyttää koko vaalit vihapuheella? Siltä vaikuttaa, ainakin nyt. Mutta voi olla, että jossain tulee amerikkalaisten raja vastaan.
Sitä ainakin täytyy toivoa, ettei Suomeen leviä tällainen tapa käydä vaaliväittelyä.