Pääkirjoitus: Paperiton on vailla turvaa

Teksti: Leealaura Leskelä
Uutinen julkaistu: 13.09.2017

Suomeen on syntynyt uusi sana: paperiton. Se tarkoittaa maahanmuuttajaa, joka on saanut kielteisen turvapaikkapäätöksen. Kielteinen päätös tarkoittaa, että maahanmuuttajalla ei ole lupaa jäädä Suomeen.

Monet paperittomat jäävät Suomeen kuitenkin, vaikka se on laitonta. Kotimaahan paluu voi olla heille mahdotonta tai hyvin vaarallista.

Laiton oleskelu Suomessa voi olla vaikeaa. Esimerkiksi työtä voi silloin tehdä vain laittomasti. Sellaisessa tilanteessa ihminen on vailla turvaa. Jotkut voivat käyttää hyväksi paperitonta ihmistä.

Poliitikot miettivät nyt, saako paperittomia auttaa. Monet seurakunnat ja järjestöt ovat esimerkiksi järjestäneet asuntoja tai lääkäripalveluita paperittomille. Ovatko ne toimineet vastoin Suomen lakia?

On väärin jättää ihmisiä pulaan. Jos joku on hädässä, häntä täytyy auttaa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)