Pääkirjoitus: Osatyökykyiset täytyy ottaa mukaan työelämään

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Laura Oja
Uutinen julkaistu: 31.01.2019

Suomen hallitus saavutti viime vuonna tavoitteen, jonka se oli asettanut vuonna 2015. Reilut 72 prosenttia suomalaisista käy nyt töissä. Samaan aikaan Suomessa on 600 000 osatyökykyistä ihmistä. Osatyökykyinen on henkilö, jolla on käytössä osa työkyvystä. Osatyökykyisiä voivat olla esimerkiksi kehitysvammaiset ihmiset. Joka kolmas osatyökykyinen ei käy töissä. Suuri osa haluaisi ja pystyisi tekemään töitä.

Kehitysvammaliiton mukaan Suomessa on 400–500 kehitysvammaista ihmistä, jotka käyvät palkkatyössä. Jopa 3 000 kykenisi palkkatyöhön. Suurin osa kehitysvammaisista ihmisistä käy palkattomassa työtoiminassa. Näistä töistä ei makseta palkkaa, eikä niistä kerry eläkettä.

Suomi on hyväksynyt YK:n yleissopimuksen vammaisten ihmisten oikeuksista. Yhdenvertaisuus ei kuitenkaan toteudu esimerkiksi työelämässä. Työelämää pitäisi muuttaa niin, että ihmisten taidot ja kyvyt  saadaan käyttöön.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)