Pääkirjoitus: Onnea 100-vuotias Viro!

Teksti: Leealaura Leskelä
Uutinen julkaistu: 14.02.2018

Viime vuonna Suomi juhli 100-vuotista itsenäisyyttään. Nyt on Viron vuoro. Viro itsenäistyi vuonna 1918.

Viro on Suomen läheinen sukulaiskansa. Viron kieli ja suomen kieli ovat sukulaiskieliä. Kummallakin kielellä on juuret samassa suomalais-ugrilaisessa kieliperheessä.

Myös historiassa Suomella ja Virolla on yhteisiä kokemuksia. Suomi ja Viro olivat kumpikin kauan Venäjän vallan alla. Melkein samaan aikaan saimme itsenäisyyden.

Viron historiassa on kuitenkin vaiheita, joita Suomi ei ole kokenut. Vuonna 1944 Neuvostoliitto valloitti Viron. Viro oli Neuvostoliiton vallan alla vuoteen 1991. Sitten Viro itsenäistyi uudelleen.

Viro on muuttunut ja kehittynyt valtavasti itsneäisyytensä aikana. Nykyisin Viro on EU:n jäsenmaa ja kuuluu Natoon. Viron taloustilanne on hyvä. Virolaisilla on myös hyvä koulutus. Erityisesti Viroa kiitellään tietotekniikan huippumaaksi.

Nyt voimme onnitella rakasta naapurimaata: Paljon onnea Viro, palju õnne Eesti!

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)