Pääkirjoitus: Onko Suomi hyvä maa lapsille?

Teksti: Leealaura Leskelä
Uutinen julkaistu: 28.02.2018

Suomi on hyvinvointivaltio. Se näkyy esimerkiksi siinä, että lapsista pidetään hyvää huolta. Suomessa lapset eivät kuole nälkään. Kaikki lapset pääsevät kouluun. Mutta riittääkö se?

Tuomas Kurttila on huolissaan lasten hyvinvoinnista Suomessa. Kurttila on lapsiasiainvaltuutettu. Hän antoi viime viikolla eduskunnalle selvityksen lasten hyvinvoinnista Suomessa.

Selvityksessä Kurttila arvostelee Suomen lapsipolitiikkaa. Suomen lait ovat sekavia, ja poliitikot tekevät ristiriitaisia päätöksiä. Jossakin kunnassa kaikki lapset pääsevät päivähoitoon. Toisessa kunnassa taas lapsi ei pääse päivähoitoon, jos toinen hänen vanhemmistaan on kotona.

Monet muutkin lapsiperheiden palvelut riippuvat siitä, missä kunnassa lapsi asuu. Joissakin kunnissa on paljon palveluja, toisissa liian vähän.

Lapsiasiainvaltuutettu on oikeassa. Koko Suomen on oltava yhtä hyvä maa jokaiselle lapselle.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)