Pääkirjoitus: Nykyisin lapset käyttäytyvät paremmin kuin ennen

Teksti: Leealaura Leskelä
Uutinen julkaistu: 01.03.2017

Aika yleinen ajatus on, että nykyisin lapsia ei Suomessa kasvateta kunnolla. Kun lapsia ei kuriteta eikä komenneta, lapset alkavat käyttäytyä huonosti. Monet suomalaiset ovat tätä mieltä.

Uusi tutkimus kuitenkin osoittaa, että tämä ajatus on aivan väärä. Nykyisin lapset käyttäytyvät paremmin kuin ennen.

Jyväskylän yliopiston tutkimuksessa verrattiin lasten käyttäytymistä 1960-luvulla ja 1990-luvulla. Tulos oli selvä: 1990-luvulla lapset käyttäytyivät paremmin kuin heidän vanhempansa lapsina 1960-luvulla. 90-luvun lapset olivat esimerkiksi avuliaampia muita ihmisiä kohtaan kuin 60-luvun lapset.

Moni asia on muuttunut suomalaisten lasten kasvatuksessa 50 vuodessa. Ennen kuri oli tärkeä asia. Lapsen piti olla kiltti ja totella vanhempiaan. Nykyään vanhemmat haluavat ymmärtää ja kuunnella lasta. Lapsen kanssa vietetään enemmän aikaa kuin ennen.

Lapset ottavat mallia vanhemmistaan. Kun vanhemmat käyttäytyvät hyvin, lapsetkin alkavat käyttäytyä hyvin.

Lapset kokevat, että he ovat vanhemmilleen tärkeitä ja heidät otetaan huomioon. Siksi hekin pitävät muita ihmisiä tärkeinä ja ottavat heidät huomioon.

Ehkä asiaan on vaikuttanut myös se, että lasten fyysinen kurittaminen kiellettiin Suomessa vuonna 1984. Lasta ei saa lyödä, tukistaa tai muuten kurittaa ruumiillisesti. Nyt voimme todeta, että laki on ollut hyvä. Hyvin käyttäytyvistä lapsista kasvaa hyvin käyttäytyviä aikuisia.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)