Pääkirjoitus: Lukutaito kehittyy vain lukemalla

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Laura Oja
Uutinen julkaistu: 12.02.2020

Tällä viikolla vietetään Minä luen sinulle -kampanjaa. Kampanjan järjestävät Selkokeskus ja Valli ry. Kampanjassa maahanmuuttajat lukevat vanhuksille ja kehitysvammaisille ihmisille selkokielisiä kirjoja ja uutisia.

Kampanjan suojelija on opetusministeri Li Andersson. Kampanja päättyy perjantaina 14. helmikuuta.

Lukutaito on tärkeä asia. Se on osa ihmisen identiteettiä eli sitä, millainen ihminen on. Se lisää kykyä ymmärtää ja ilmaista itseään.

Lukutaito lisää myös yhdenvertaisuutta ja hyvinvointia. Kun ihminen osaa lukea, hän voi olla tasavertainen yhteiskunnan jäsen. Jokaisella on oikeus siihen.

Suomalaisten lukutaito on ollut perinteisesti erinomainen. Viime vuosina on alkanut näkyä huolestuttavia merkkejä siitä, että lukutaito heikentyy. Erityisesti lasten ja nuorten lukutaito on heikentynyt.

Suomalaiset käyvät ahkerasti kirjastoissa ja lukevat kirjoja ja lehtiä. Melkein jokainen lukee jotakin verkosta. Jokaisen täytyy kuitenkin pitää lukutaidosta huolta. Se onnistuu vain lukemalla. Lukutaito ei kartu tietokonepelejä pelaamalla tai elokuvia katsomalla.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)