Pääkirjoitus: Loppu terrorismille!

Teksti: Leealaura Leskelä
Uutinen julkaistu: 07.06.2017

Tänä keväänä ääri-islamistit ovat tehneet Britanniassa on kolme terrori-iskua. Viime vuosina islamistien iskuja on ollut  monissa muissakin Euroopan maissa, esimerkiksi Ranskassa, Saksassa, Belgiassa ja Ruotsissa. Iskuissa on kuollut kymmeniä ihmisiä ja haavoittunut satoja.

Ääri-islamistit ovat usein terrorijärjestö Isisin kannattajia. Isis on kannustanut islamisteja terrorismiin esimerkiksi verkkosivuillaan. Siellä on jopa annettu ohjeita, miten iskut kannattaa toteuttaa.

Miten terrorismi saadaan loppumaan? Tätä kysymystä asiantuntijat miettivät nyt monissa maissa. Monet sanovat, että Isisin vihapuhe internetissä on saatava loppumaan. Silloin Isis ei saisi enää lisää kannattajia, jotka tekevät terrori-iskuja. Ikävä kyllä internetiä on hyvin vaikea valvoa.

Myös jotkut uskonnolliset johtajat ovat innostaneet terroristeja. Johtajat ovat levittäneet ääri-islamistisia ajatuksia ja kannustaneet ihmisiä tekemään terrori-iskuja. Heitä on karkotettu Euroopasta ja tuomittu vankilaan.

Britanniassa keskustellaan nyt paljon myös poliisien määrästä. Jotkut ajattelevat, että poliiseja tarvitaan lisää. Silloin terroristit saadaan ehkä kiinni ennen kuin he tekevät iskun.

Varmasti on myös muita keinoja, joilla terrorismia voidaan vähentää. Nyt niitä kaikkia tarvitaan. Euroopan maiden kaikkien kansalaisten on nyt yhdessä taisteltava terrorismia vastaan.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)