Timo Soini ilmoitti maaliskuun alussa, että hän ei jatka perussuomalaisten puheenjohtajana. Uusi puheenjohtaja valitaan kesäkuussa puoluekokouksessa.
Poliitikot Sampo Terho, Veera Ruoho, Leena Meri ja Jussi Halla-aho ovat ilmoittaneet, että he hakevat puheenjohtajan paikkaa.
Uusi puheenjohtaja vaikuttaa varmasti puolueen linjaan. Hän vaikuttaa myös Suomen hallituksen linjaan, koska perussuomalaiset on hallituspuolue.
Jos puheenjohtajaksi valitaan Halla-aho, perussuomalaisten suhtautuminen maahanmuuttoon kiristyy paljon. Halla-aho on vuosien ajan arvostellut Suomen maahanmuuttopolitiikkaa liian löysäksi. Hän on myös saanut oikeuden tuomion blogistaan, jossa hän kirjoitti halventavasti islaminuskosta. Häntä on kutsuttu rasistiksi.
Monet muut puolueet suhtautuvat Halla-ahoon kielteisesti. Jotkut eivät edes halua tehdä yhteistyötä hänen kanssaan.
Toinen vahva ehdokas puheenjohtajaksi on Sampo Terho. Hän saattaa olla jopa suositumpi puheenjohtajaksi kuin Halla-aho. Monet ajattelevat, että Terho on maltillisempi poliitikko kuin Halla-aho. Maahanmuuttoon Terho suhtautuu kuitenkin hyvin kielteisesti.
Timo Soini on johtanut perussuomalaisia vuodesta 1997 lähtien eli 20 vuotta. Se on pitkä aika. Kun hän nyt lopettaa puheenjohtajana, yksi aikakausi päättyy. Kesäkuussa selviää uusi puheenjohtaja. Samalla selviää, koveneeko myös perussuomalaisten politiikka entisestään.