Pääkirjoitus: Kaikella ei voi tehdä voittoa

Teksti: Maria Österlund
Uutinen julkaistu: 28.02.2019

Vanhusten hoidosta on keskusteltu paljon. Suomalaiset haluavat, että kaikki ihmiset saavat hyvää hoitoa riippumatta siitä, ovatko he köyhiä vai rikkaita. Siksi suuri osa hoidosta kustannetaan verorahoilla.

Verot ovat yhteisiä rahojamme. Ihmiset ja yritykset maksavat niitä. Maksamme veroja myös monien tavaroiden hinnoissa. Eduskunta ja kunnat päättävät, miten verorahoja käytetään.

Yksityiset yritykset järjestävät suuren osan vanhustenhoidosta. Kunnat ostavat palveluja yksityisiltä terveydenhuollon yrityksiltä. Kunnat haluavat, että hoito on hyvää. Ne haluavat myös, että hoito ei maksa liian paljon.

Terveydenhuollon yritykset myyvät terveydenhoitoa. Ne haluavat myös tehdä voittoa, joka maksetaan yrityksen omistajille.

Tämä on vaikea yhtälö. On vaikea saada raha riittämään sekä hoitoon että yritysten voittoihin. Ehkä pitäisi ymmärtää, että hoidolla ei pidä yrittää rikastua.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)