Pääkirjoitus: Jokaisella on oikeus digitaaliseen saavutettavuuteen

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Laura Oja
Uutinen julkaistu: 26.08.2020

Digitaaliset eli internetin sähköiset palvelut ovat nykyaikana arkipäivää. Kaikki eivät kuitenkaan voi käyttää näitä palveluita.

Syitä on monia. Ihminen jää silloin helposti yhteiskunnan ulkopuolelle. Hän saattaa myös tuntea itsensä eriarvoiseksi muihin verrattuna.

Vuonna 2019 tehtiin Digitaalinen yhdenvertaisuus Suomessa -tutkimus. Tulokset ovat hätkähdyttäviä. Puoli miljoonaa suomalaista pelkää, että he syrjäytyvät. Syynä on se, että heillä ei ole varaa ostaa digitaalisia laitteita tai he eivät osaa käyttää niitä.

Tällaista nykyajan eriarvoisuutta kutsutaan digitaaliseksi eriarvoisuudeksi. Sitä kokevat esimerkiksi köyhät lapsiperheet, maahanmuuttajat ja vanhat ihmiset.

Suomen kielen lautakunta pitää tärkeänä sitä, että kaikki voivat käyttää digitaalisia palveluja. Kielen pitää olla helppoa ja ymmärrettävää, jotta tämä toteutuu. Myös selkokieli auttaa tässä asiassa.

Yksi kommentti artikkeliin ”Pääkirjoitus: Jokaisella on oikeus digitaaliseen saavutettavuuteen”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)