Pääkirjoitus: Hävikkiruoka kannattaa hyödyntää

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Laura Oja
Uutinen julkaistu: 24.10.2018

Ruokahävikki on suuri ongelma maailmassa. Hävikkiruoka on ruokaa, joka heitetään pois kotona, kaupoissa ja ravintoloissa, vaikka sen voi syödä.

Miljardi ihmistä maapallolla näkee nälkää. Vauraissa maissa syömäkelpoista ruokaa heitetään roskiin yli miljardi tonnia vuodessa. Luonnonvarakeskuksen arvion mukaan Suomessa päätyy roskiin joka vuosi 500 miljoonaa kiloa ruokaa.

Syömäkelpoisen ruuan heittäminen roskiin on tuhlausta. Se on tuhlausta taloudellisesti ja ympäristön kannalta. Ruuan tuotanto, kuljetus ja valmistaminen kuluttavat paljon energiaa. Ruuan ja erityisesti lihan kasvatus aiheuttavat paljon päästöjä ilmaan ja vesiin.

Ruuan haaskaaminen johtuu esimerkiksi siitä, että ruokaa ostetaan liikaa ja sitä jää käyttämättä. Onneksi tähän asiaan on tartuttu myös Suomessa.

Kaupoista voi ostaa halvemmalla ruokaa, joka vanhenee, mutta on täysin käyttö- kelpoista. Ylijääneitä ravintola-annoksia voi ostaa tavallista hintaa edullisemmin. Osa kaupoista lahjoittaa hävikkiruuan hyväntekeväisyyteen. Järkevää toimintaa.

Yksi kommentti artikkeliin ”Pääkirjoitus: Hävikkiruoka kannattaa hyödyntää”

  1. Ruuan ja erityisesti lihan kasvatus aiheuttavat paljon päästöjä ilmaan ja vesiin. siksi älä ruokahävikki, jos ei syö paljon, ei tarvitse ostaa paljon ruokaa.
    Osa kaupoista lahjoittaa hävikkiruuan hyväntekeväisyyteen. esim. kirkko. joilla ei ole rahaa, voivat saada ruokaa.
    Kasvisruoka, sähkön käytön vähentäminen, pyöräily ja matkustaminen junalla sekä vaatteiden kierrätys ovat tekoja ilmaston hyväsi.
    Aloitamme itsestämme.
    kaikille tulee hyvää mieltä.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste