Pääkirjoitus: Erikoinen päivä Suomen politiikassa

Teksti: Leealaura Leskelä
Uutinen julkaistu: 14.06.2017

Tiistaina Suomen politiikassa oli harvinainen päivä. Ensin hallitus melkein erosi, sitten perussuomalainen puolue hajosi kahtia ja osa perussuomalaisista poliitikoista perusti uuden eduskuntaryhmän. Ryhmä kertoi, että sen nimi on Uusi vaihtoehto. Perussuomalaisten entinen johtaja Timo Soini on tämän ryhmän jäsen.

Nyt hallitus jatkaa Uuden vaihtoehdon kanssa.

Tällaiset muutokset ovat suomalaisessa politiikassa hyvin harvinaisia. Yleensä politiikka on tasaista ja vähän ikävää. Nyt ei tosiaankaan ole. Melkein tuntuu, että joka hetki tapahtuu jotakin. Monet suomalaiset seurasivat alkuviikon uutisia kuin jännitysnäytelmää.

Tässä näytelmässä on kaksi juonta. Yksi juoni on se, mitä tapahtuu perussuomalaisille. Puolueeseen jäi joukko poliitikkoja, jotka vastustavat kiihkeästi maahanmuuttoa ja EU:ta. Mutta ryhmä on nyt paljon pienempi kuin ennen. Millainen asema ja vaikutus tällä joukolla on suomalaiseen politiikkaan?

Toinen juoni on Suomen hallitus. Pääministeri Sipilän hallitus sai jatkoajan. Hallituksessa jatkavat kokoomus, keskusta ja Uusi vaihtoehto. Jatkaako hallitus nyt samaa politiikkaa kuin ennenkin, vai muuttuuko jokin?

Tässä kaikessa on yksi hyvä puoli: kukaan ei voi tänä kesänä väittää, että politiikka olisi tylsää.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)