Pääkirjoitus: Brexit muuttaa Eurooppaa

Teksti: Leealaura Leskelä
Uutinen julkaistu: 27.06.2016

Britannia äänesti viime viikolla Brexitistä eli siitä, että Britannia aikoo erota Euroopan unionista.

Äänestystulos oli hyvin tasainen. Vähän yli puolet briteistä äänesti eroamisen puolesta, vähän alle puolet halusi pysyä EU:n jäsenenä.

Nyt Britannia alkaa neuvotella EU:n kanssa siitä, miten se eroaa EU:sta. Monet sopimukset täytyy tehdä uudestaan. Myös monet lait täytyy uudistaa.

Britannian ero on suuri muutos EU:lle. Kukaan ei tiedä, mitä se todella tarkoittaa. Mikään maa ei ole aikaisemmin eronnut EU:sta. Kysymyksiä riittää: Miten Brexit vaikuttaa Euroopan talouteen? Haluaako joku muukin EU-maa erota EU:sta? Millainen EU on ilman Britanniaa?

Kaikki ei kuitenkaan ole huonosti, vaikka moniin suuriin kysymyksiin ei vielä ole vastausta. Brexit voi olla myös hyvä asia. Ainakin se pakottaa meidät pohtimaan, millaisen Euroopan me haluamme. Voimme kehittää EU:ta ja korjata virheitä, joita aikaisemmin on tehty.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)