Monissa perheissä on tiukkaa

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Laura Oja
Uutinen julkaistu: 17.03.2022

Korona-aika on raskas kaikille. Erityisen paljon korona-pandemia on vaikuttanut lapsiin, nuoriin ja vähävaraisiin.

Lasten ja nuorten hyvinvointi on yhteydessä vanhempien ja perheen hyvinvointiin. Jos vanhemmilla on liikaa huolia, heillä ei ole ehkä aikaa kuunnella lasta ja hänen toiveitaan.

Vanhempien tehtävä on antaa lapselle ja nuorelle turvaa ja tukea häntä elämässä. Vanhempien pitäisi jaksaa toimia tässä tehtävässä.

Monien vanhempien elämä voi kuitenkin olla raskasta. Myös lapset ja nuoret kärsivät, jos vanhemmilla on ongelmia.

Koronapandemian aikana vanhemmilla voi olla esimerkiksi rahahuolia. Venäjän hyökkäys Ukrainaan aiheuttaa huolta monissa perheissä. Maailmantilanne saattaa tuntua pelottavalta.

Lasten ja nuorten pahoinvointi on kasvanut korona-aikana. Monet lapset ja nuoret ovat jääneet yksin, koska he eivät ole päässeet harrastuksiin ja kouluun. Monet ovat opiskelleet etänä pitkään. Siksi lapsista ja nuorista voi alkaa tuntua, että he eivät kuulu minnekään.

Lapset ja nuoret tarvitsevat aikuisten tukea, jotta he voivat elää hyvää elämää.

Jokaisella lapsella on oikeus hyvään elämään ja kasvuun. Se täytyy turvata nyt vuonna 2022.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)