Maailmassa on myös valoa

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Adel Rezapour
Uutinen julkaistu: 17.11.2023

Uutiset ovat olleet jälleen tänä syksynä synkkiä. Gazassa syttyi taas sota ja Venäjä jatkaa Ukrainan tuhoamista.

Uutisissa painottuvat järkyttävät ja kauheat asiat: sodat, murhat, kidutukset, tuhotyöt, ja viattomien ihmisten kuolemat. Myöskään korona-ajasta ei ole kovin pitkä aika.

Maailma saattaa tuntua uutisten perusteella pelottavalta ja vaaralliselta paikalta. Jatkuvat huonot uutiset masentavat.

Psykologi Juho Mertanen sanoi Ylen haastattelussa, että jatkuvat huonot uutiset rasittavat mieltä. Varsinkin, kun huonot uutiset eivät lopu koskaan. Meille saattaa tulla tunne, että mihinkään ei voi vaikuttaa.

Tämä ei ole onneksi koko totuus. Maailmassa on edelleen paljon hyvää ja kaunista. Mertanen suosittelee, katsomaan välillä lähelle ja löytämään arkiset hyvät asiat. Sitä suosittelen minäkin.

Valoa ja rakkautta marraskuuhun!

Kirjoittaja on Selkosanomien ja Lätta bladetin päätoimittaja.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)