Maailma muuttuu vauhdilla

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Adel Rezapour
Uutinen julkaistu: 13.03.2026

Yhdysvaltojen eli USA:n presidentti Donald Trump on ollut vallassa alle 1,5 vuotta. Trumpin aika on kuitenkin tuonut muutoksen, joka vaikuttaa koko maailmaan.

Monet pelkäsivät, että Donald Trumpin toinen kausi USA:n presidenttinä on arvaamaton. Vauhti ja käänteet tapahtumissa ovat kuitenkin sellaisia, joita kukaan ei olisi voinut kuvitella.

USA:n politiikka on muutoksessa. Itse asiassa se on muuttunut jo, ehkä lopullisesti. On turhaa toivoa, että maailma palaa entiselleen Trumpin kauden jälkeen. Kannattaa varautua siihen, että muutos on pysyvä.

Yhdysvalloissa on nyt juhlavuosi. USA itsenäistyi 250 vuotta sitten. Juhlavuonna USA on hyvin sekavassa tilanteessa. Maailman mahtimaa on jakautunut. Ristiriidat repivät Yhdysvaltoja.

Tilanne on hämmentävä. Suomi littyi puolustusliitto Natoon vasta kolme vuotta sitten. Nyt Naton tilanne ei ole vakaa.

Suomen itäinen naapurimaa Venäjä on itsevaltainen ja aggressiivinen maa. Kiinaan pitää myös suhtautua vähintään varauksella. Keneen voimme Suomessa luottaa? Voimmeko kääntää katseemme vanhaan Eurooppaan?

Toivoa alkavaan kevääseen kaikille.

Yksi kommentti artikkeliin ”Maailma muuttuu vauhdilla”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)