Hallitus leikkaa eli säästää maahanmuuttaneiden kotoutumiskoulutuksesta lähes 50 miljoonaa euroa. Samalla hallitus leikkaa kielten opetuksesta 7 miljoonaa.
Kotoutuminen tarkoittaa taitoja, joiden avulla maahanmuuttanut henkilö sopeutuu Suomeen.
Summasta 7 miljoonan leikkaus kohdistuu kansalaisopistoihin, joissa järjestetään kielikoulutusta maahanmuuttaneille.
Monet maahanmuuttaneet opiskelevat opistoissa suomen tai ruotsin kielen riittävät taidot. Hallitus lopettaa tuen tällaiseen laadukkaaseen kielten opetukseen.
Leikkaukset ovat erikoisia, koska hallitus on huolissaan maahanmuuttaneiden kielitaidosta. Sosiaali- ja terveysministeri Wille Rydman pitää hoitajien heikkoa kielitaitoa jopa turvallisuusriskinä. Monet hoitajat eivät puhu suomea äidinkielenään.
Opettajien ammattijärjestö OAJ ja Kuntaliitto kritisoivat leikkauksia. Kunnat eivät halua kieltenopetusta vastuulleen, koska rahaa on vähän.
Tämä ei ole kestävää politiikkaa Suomen hallitukselta. Kielitaitoon kannattaa panostaa.
Lukuiloa kaikille lukijoille!
Olen itse tällä hetkellä kotoutumiskoulutuksessa. Minun mielestäni on tärkeää, että käytämme yhteisiä verorahoja hyvin.
Olen huomannut, että kaikilla opiskelijoilla ei ole aitoa motivaatiota oppia kieltä. Jotkut ovat kurssilla vain siksi, että se on ehto työttömyystuen saamiselle. Se ei ole reilua veronmaksajia tai ahkeria opiskelijoita kohtaan.
On ymmärrettävää, että sääntöjä halutaan tiukentaa. Järjestelmän täytyy tukea niitä maahanmuuttajia, jotka haluavat tosissaan oppia ja päästä nopeasti töihin.