Itä-Suomea ei saa unohtaa

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Adel Rezapour
Uutinen julkaistu: 05.06.2026

Itä-Suomi joutui hankalaan asemaan sen jälkeen, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan. Suomen itäraja on ollut kiinni yli kaksi vuotta. Samalla Itä-Suomesta katosivat matkailijat ja työpaikat.

Itä-Suomessa on odotettu kolme vuotta, että Suomen hallitus auttaa aluetta. Itäsuomalaiset ovat toivoneet, että alueesta tehdään erityistalousalue. Erityistalousalueella osa yrityksistä saa verohelpotuksia. Silloin niiden toiminta on kannattavaa.

Nyt hallitus valmistelee kokeilua, jossa Itä-Suomeen luodaan erityistalousalue. Valtiovarainministeri Riikka Purra sanoo, että kokeilu on hänelle tärkeä.

Ajatus Itä-Suomen erityistalousalueesta ei ole uusi. Sitä pohdittiin jo edellisen hallituksen aikana. Myös Elinkeinoelämän keskusliitto eli EK kannattaa ajatusta.

Kokeilualueiksi on ehdotettu Itä-Suomen Imatraa ja Kainuun Kajaania. Molemmat kaupungit ovat hyviä esimerkkejä perinteisistä ja hienoista kulttuurikaupungeista, joiden kehitys on huolestuttava.

Itä-Suomen yritykset lopettavat ja nuoret ihmiset muuttavat pois. Idän perinteiset kaupungit kurjistuvat ja köyhtyvät, jos tilanteeseen ei puututa. Tästä syystä on tärkeää, että Itä-Suomea ei unohdeta.

Mukavaa kesää!

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)