Aluevaaleissa tehtiin historiaa

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Laura Oja
Uutinen julkaistu: 18.02.2022

Suomessa järjestettiin tammikuussa aluevaalit. Vaalit olivat historialliset. Ne ovat ensimmäiset aluevaalit, joissa valittiin aluevaltuustoihin jäsenet.

Vaaleissa valittiin aluevaltuustot uusille hyvinvointialueille. Aluevaltuustoja on yhteensä 21.

Aluevaltuustot päättävät sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimesta. Nämä tehtävät siirtyvät kunnilta hyvinvointialueille.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistusta eli sote-uudistusta suunniteltiin pitkään ja hartaasti. Päättäjien ja äänestäjien usko alkoi välillä jo loppua.

Vielä ei kuitenkaan kannata juhlia. Nyt on vasta päätetty siitä, että sote-uudistus pannaan toimeen.

Seuraavaksi uusien aluevaltuustojen tehtävänä on päätösten tekeminen. Hyvinvointialueiden päättäjät tekevät ratkaisut siitä, miten palvelut tulevaisuudessa järjestetään.

Sote-uudistuksen tavoite on, että kaikki ihmiset saavat yhtä hyvää hoitoa eri puolilla Suomea. Tämä on hieno tavoite.

Toivotan teille kaikille mukavaa kevättalvea!

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste