Vakavia terrori-iskuja maailmalla

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 30.03.2016

Brysselin terrori-iskuissa kuoli 35 ihmistä. Pakistanissa sai surmansa ainakin 72.

Ääri-islamistisen Talebanin itsemurhapommittaja iski Pakistanin Lahoressa puistoon. Iskussa kuoli 72 ihmistä. Uhrit olivat lähinnä lapsia. Talebanin mukaan sen kohteena olivat kristityt. Pakistanissa on 200 miljoonaa asukasta. Heistä valtaosa on muslimeita.

Belgian pääkaupungin Brysselin terrori-iskuista on vastuussa ääriliike Isis. Hyökkäyksissä viime viikolla kuoli 35 ihmistä. Loukkaantuneita on 340. Terroristit iskivät Brysselissä kansainväliselle lentokentälle ja metroasemalle.

Asiantuntijat muistuttavat, että islamin uskolla ja terrorismilla ei ole mitään tekemistä keskenään. Siitä huolimatta ääri-islamilaiset terroristijärjestöt käyttävät nimenomaan islamin uskoa selityksenä teoilleen. Eurooppaa hämmentää terrorismin pelon lisäksi turvapaikanhakijoiden vyöry.

Ääriliikkeiden nousu näkyy myös eurooppalaisessa politiikassa. Maahanmuuttovastaiset puolueet ovat hyvin suosittuja.

 

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste