Tulivuori purkautui Islannissa

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 07.04.2021

Fagradalsfjall-tulivuori alkoi purkautua maaliskuussa. Tulivuori purkautui viimeksi 900 vuotta sitten.

Fagradalsfjall-tulivuori sijaitsee 40 kilometrin päässä Reykjavikista. Reykjavik on Islannin pääkaupunki.

Tulivuori heräsi henkiin maaliskuun puolenvälin jälkeen. Fagradalsfjall oli ollut pitkään täysin hiljaa. Viranomaiset varoittivat ihmisiä pysymään pois alueelta. Fagradalsfjallin purkaus on pieni, mutta se voi silti olla vaarallinen.

Monet islantilaiset matkustivat kuitenkin katsomaan tulivuorta. Osa paistoi makkaraa ja vaahtokarkkeja tulivuoren laavan hehkussa.

Lähde HS

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste