Tšernobylin onnettomuudesta 40 vuotta

Teksti: Selkosanomat, lähteet STUK, Yle
Kuva: Lehtikuva / Timo Jaakonaho
Uutinen julkaistu: 21.05.2026

Tšernobylin ydinvoimala räjähti 40 vuotta sitten. Onnettomuus on pahin ydinvoimalalle sattunut turma. Tšernobyl on nykyisen Ukrainan alueella.

Maailman pahin ydinvoimalaonnettomuus sattui 40 vuotta sitten, 26. huhtikuuta 1986 Tšernobylin ydinvoimalassa Ukrainassa. Tšernobylin ydinvoimala sijaitsee Prypjatin kaupungissa. Alue kuului Neuvostoliittoon vuonna 1986. Onnettomuudessa yksi ydinvoimalan reaktori räjähti, kun ydinvoimalassa tehty koe epäonnistui.

Vaarallista radioaktiivista säteilyä levisi laajalle alueelle Ukrainassa, Valko-Venäjällä ja Venäjällä. Yli 100 000 ihmistä joutui muuttamaan kotoaan.

Monet ydinvoimalan henkilökunnasta ja palomiehistä sairastuivat ja kuolivat tauteihin, jotka säteily aiheutti. Tuhannet ihmiset lähialueilla sairastuivat myöhemmin syöpään.

Myös Suomeen laskeutui jonkin verran radioaktiivista säteilyä.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)