Tanskan uusi kuningas on Frederik

Teksti: Maria Österlund, lähteet Yle, HBL
Kuva: Lehtikuva / AFP/ Mads Claus Rasmussen
Uutinen julkaistu: 16.01.2024

Tanskassa vaihtui valta viime sunnuntaina. Tanskan kuningatar Margareeta II luopui kruunusta. Margareeta luovutti vallan pojalleen Frederikille.

Suuri joukko ihmisiä kokoontui Tanskan pääkaupungin kaduille sunnuntaina. Ihmiset juhlistivat sitä, että Tanska sai uuden kuninkaan. Christiansborgin linnan linnan edustalla oli kova tungos. Kaikki halusivat nähdä kuningatar Margareetan ja uuden kuninkaan Frederikin.

Kuningatar Margareeta II oli Tanskan kuningatar 52 vuotta. Hän on 83-vuotias, ja hänellä on alkanut olla terveysongelmia. Uudenvuodenaattona kuningatar kertoi, että hän luopuu vallasta. On epätavallista, että Tanskan hallitsija luopuu vallasta. Yleensä kuningas tai kuningatar pysyy vallassa siihen saakka, kun hän kuolee. Tanskassa kuninkaallinen luopui vallasta viimeksi 900 vuotta sitten. Margareeta vieraili myös Suomessa monta kertaa.

Tanskan kuninkaalla ei ole poliittista valtaa. Pääministeri johtaa Tanskan politiikkaa. Tanskan pääministerinä on Mette Frederiksen.

Kuningatar Margareeta saapui palatsiin valkoisten hevosten vetämissä vaunuissa. Kuva Lehtikuva/ AFP / Ida Marie Odaard.

Kuninkaan nimi on Frederik X

Margreeta II allekirjoitti sunnuntaina sopimuksen, jossa hän luopuu vallasta. Frederikistä tuli samalla Tanskan uusi kuningas. Frederik on Margaretan vanhin poika. Frederikin kuninkaallinen nimi on Frederik X.

Frederik on naimisissa Maryn kanssa, joka tunnetaan nyt nimellä kuningatar Mary. Mary on kotoisin Australiasta. Pariskunnalla on neljä lasta, kaksi poikaa ja kaksi tytärtä. Vanhin poika Christian on Tanskan kruununprinssi. Kuningasperhe on Tanskassa tosi suosittu.

Kuningas Frederik X ja kuningatar Mary vilkuttivat parvekkeelta. Kuva Lehtikuva / AFP / Jonathan Nackstrand.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)