
Ulkoministerit vaativat Israelia vähentämään sotatoimia ja suojelemaan siviilejä.
Gazan sota on jatkunut yli 110 päivää. Israel hyökkäsi Gazaan sen jälkeen, kun äärijärjestö Hamas hyökkäsi Israeliin 7. lokakuuta. Hamas tappoi noin 1 200 ihmistä. Hamas otti yli 200 panttivankia. Euroopan unioni eli EU ja Yhdysvallat pitävät Hamasia terroristijärjestönä.
Israel on tuhonnut Gazaa voimalla. Israelin hyökkäyksessä Gazaan on kuollut yli 25 000 ihmistä. Suuri osa kuolleista on siviilejä eli tavallisia ihmisiä, lapsia, naisia ja vanhuksia.

EU:n ulkoministerit tapasivat tämän viikon alussa Belgian Brysselissä. Ulkoministerit sanovat, että Gazaan täytyy päästää apua heti. Gazassa on pulaa puhtaasta vedestä, ruuasta ja lääkkeistä. Suuri osa Gazasta on tuhoutunut Israelin hyökkäyksissä.
EU:n ulkoministerit sanovat, että Israelin ja palestiinalaisten täytyy hyväksyä kahden valtion malli- Se tarkoittaa sitä, että Israelin ja palestiinalaisten alueelle tehdään laillisesti kaksi valtiota. Ulkoministerien mukaan se on ainoa keino, millä Lähi-itään saadaan rauha.
– Nyt riittää! Gazassa tavalliset ihmiset kärsivät. Ihmisillä on pulaa peruselintarvikkeista ja vedestä. Ihmiset kuolevat, koska eivät saa vettä ja ruokaa. Näin ei voi jatkua. Vastuu on Israelilla, Suomen ulkoministeri Elina Valtonen sanoi maanantaina.
Valtosen mukaan Israel on estänyt avustusrekkojen pääsyn Gazaan. Gazaan saapui ennen Israelin hyökkäystä yli 500 rekka-autoa apua joka päivä. Nyt Gazaan pääsee alle 100 rekkaa joka päivä.
– Tällaista toimintaa ei voi hyväksyä, EU:n komissaari Joseph Borrell sanoi. Borrell vastaa EU:n ulkosuhteista.
Israelin pääministeri Benjamin Netanjahu ei hyväksy kahden valtion mallia. Netanjahu vastustaa sitä, että palestiinalaiset saisivat tulevaisuudessa oman valtion.
– On erittäin tärkeä asia, että siviilien kärsimys Gazassa loppuu. Pyysin Israelia toimimaan asiassa, ulkoministeri Valtonen kertoi.

