Lukeminen on hankalaa monelle kehitysvammaiselle, iäkkäälle tai muistisairaalle ihmiselle. Ääneen lukeminen tuo hyvää mieltä sekä ääneenlukijalle että kuulijalle.
Mitä kannattaa lukea ääneen?
– Suosittelen selkokirjoja, joiden teemana on suomalainen kulttuuri, luonto ja historia, kertoo Minna Salonen. Hän on Minä luen sinulle -kampanjan projektisuunnittelija Selkokeskuksessa.
– Esimerkiksi selkokirja 100 totuutta Suomesta kertoo hauskasti siitä, millaisia suomalaiset ovat. Selkokielinen Seitsemän veljestä on Suomen suosituin selkokirja. Selkosanomia kannattaa lukea, jos ajankohtaiset aiheet kiinnostavat. Lisää kirjavinkkejä löytyy kampanjasivuilta, suosittelee Salonen.
Waleed Altalib suosittelee urheilua, Suomen historiaa ja vanhoja tarinoita. Hän on vapaaehtoistyöntekijä, joka on lukenut vanhuksille ääneen jo aiemmin.
Miten ääneen lukeminen auttoi suomen kielen oppimisessa?
– Opin suomea nopeammin kuin jos olisin ollut vain suomen kielen kurssilla, sanoo Altalib.
Hänestä oli hyödyllistä, että hän sai puhua ja keskustella suomeksi. Hän oppi, miten suomalaiset puhuvat arjen tilanteissa.
Samalla hän oppi myös, millaista suomalainen kulttuuri ja työelämä on. Altalib oppi vanhoilta ihmisiltä paljon sanoja, joita ei opi kurssilla.
Minä luen sinulle -kampanja
– Minä luen sinulle -viikkoa vietetään 13.–19. helmikuuta
– Lisätietoja ja ohjeita osoitteesta:
selkokeskus.fi/mina-luen-sinulle-kampanja/
– Facebookissa:
www.facebook.com/selkokeskus
Waleed Altalib hyvä mies ja haluan toivottaa teille kaikkea hyvä.