Teatterissa on taikaa

Teksti: Matti Välimäki
Kuva: Otto-Ville Väätäinen / Turun kaupunginteatteri
Uutinen julkaistu: 14.03.2025

Teatterissa kaikki on mahdollista. Näytelmät tehdään monien eri alojen ammattilaisten yhteistyönä. Pääsimme tutustumaan Turun kaupunginteatterin työhön ja kulissien taakse.

Tervetuloa mukaan teatterin maailmaan!

Teatterissa katsoja itkee, nauraa, pelkää, suuttuu tai liikuttuu yhdessä muiden katsojien kanssa. Siinä on jotain suurta.

Turun kaupunginteatterin teatterinjohtajan Satu Rasilan mielestä teatterissa on taikaa.

– Teatterin taika on sitä, että näyttämöllä syntyy jotain ainutlaatuista. Katsoja näkee ja tuntee sellaista, mitä hän ei voi kokea missään muualla.

Rasila lisää, että näytelmä voi tuntua jopa todemmalta kuin oikea elämä.

Teatteri on yhteistyötä

Teatterin taika synnytetään yhdessä. Näytelmään tekemiseen osallistuvat monet eri alojen ammattilaiset.

Mukana ovat taiteellinen johtaja, dramaturgi, näytelmän ohjaaja ja tietysti näyttelijät. Tärkeä osuus on myös lavastuksen, pukujen, valojen, videoiden ja äänien suunnittelijoilla.

– Kaikilla on teatterissa yhteinen idea siitä, mitä näytelmä haluaa kertoa. Mutta lisäksi jokainen tuo näytelmään myös oman tulkintansa, Rasila kuvailee.

Suunnittelu vaatii paljon työtä

Aluksi teatterin taiteellinen johtaja valitsee tekstin, josta halutaan tehdä näytelmä.

Tämän jälkeen dramaturgi aloittaa työnsä. Dramaturgi on ammattilainen, joka muokkaa tekstin sopivaksi teatteriin, Rasila kertoo. Hän on itse työskennellyt vuosia dramaturgina.

Lavastaja, pukusuunnittelijat, maskeeraajat, valosuunnittelijat ja äänisuunnittelijat liittyvät mukaan työhön, kun tekstiä on muokattu riittävän pitkälle.

Lavastaja miettii, mitä kaikkea lavalla näkyy näyttelijöiden lisäksi. Pukusuunnittelijat aloittavat näyttelijöiden asujen suunnittelun.

Näyttämöllä voi olla kaukainen maa tai lohikäärme

Lavastuksen ja pukujen avulla katsoja voidaan kuljettaa vaikka toiseen maahan tai keskelle satua.

Turun kaupunginteatterissa esitetään parhaillaan näytelmää Hildur, joka perustuu Satu Rämön dekkareihin. Hildur-näytelmässä näyttämölle on luotu islantilainen rannikko ja meri.

Muutama vuosi sitten Hobitti-näytelmässä lavalla vieraili valtava lohikäärme. Lavastaja ja pukusuunnittelijat rakensivat sen yhteistyössä.

Näyttelijä valmistautuu pitkään

Turun kaupunginteatterin näyttelijä Stefan Karlsson on keväällä mukana näytelmissä Macbeth ja Hildur sekä musikaalissa Once.

Stefan Karlsson kertoo, että näyttelijöiden harjoitukset alkavat tavallisesti noin 10 viikkoa ennen ensi-iltaa. Joskus työ alkaa jo aikaisemmin.

– Once-musikaalia varten harjoittelin kitaran soittoa jo vuoden ennen ensi-iltaa. Aikaisemmin en osannut soittaa lainkaan, Karlsson kertoo.

Hahmoihin pitää perehtyä

Harjoituksissa Karlsson miettii tarkkaan sitä, minkälaista ihmistä hän näyttelee.

Joskus näyttelijä saa apua myös puvuista ja maskeerauksesta. Näin tapahtui. kun Karlsson harjoitteli Hildur-näytelmää. Hän näyttelee siinä kalastajaa.

– Oli tärkeä hetki, kun sain kalastajan vaatteet ja ison tekoparran leukaani. Yhtäkkiä minun oli helppo puhua, kuten kalastajat, joita olen tavannut saaristossa, Karlsson kertoo.

Yleisö ja vuorovaikutus lavalla antavat voimaa

Näyttelijä opettelee kaikki vuorosanansa ulkoa. Karlssonin mukaan tämä ei ole vaikeaa.

Näyttelijä ottaa lavalla tarkasti huomioon myös toisten näyttelijöiden puheen, eleet ja teot.

Teatterissa katsojan pitää kokea, että jokainen hetki on ainutlaatuinen. Katsojan pitää tuntea näin myös silloin, kun näytelmää on esitetty pitkään. Usein näyttelijä on näytellyt samat kohtaukset jo kymmeniä kertoja.

– Työssä pitää silti pystyä olemaan aina täysin läsnä. Näyttelijä saa kuitenkin muista näyttelijöistä ja yleisöstä valtavasti voimaa, Karlsson miettii.

Näyttelijän työ on ainutlaatuinen ammatti

Näyttelijä Stefan Karlsson kertoo, että on unelma-ammatissaan.

– On hienoa tehdä erilaisia rooleja. Samalla opin paljon erilaisista ihmisistä. Opin myös siitä, minkälainen itse olen.

Myös Karlsson puhuu teatterin taiasta.

– Minulle teatterin taika on sitä, kun näyttämöllä syntyy merkittävä tunne tai oivallus. Se voi tulla aivan yllättäen. Silloin tuntuu, että oivallus ei olisi voinut syntyä missään muualla.

Hildur-näytelmässä näyttämölle on lavastettu jäinen merenranta Islannissa. Kuvassa näyttelijät vasemmalta oikealle: Sami Lalou, Asta Sveholm ja Ulla Reininkainen. 

Turun kaupunginteatteri aloitti selkokieliset tekstitykset

Turun kaupunginteatterissa on useissa näytelmissä myös selkokieliset tekstitykset.

Tällä hetkellä selkotekstit on tehty Once-musikaaliin ja Hildur-näytelmään. Ne ovat myös The Addams Family -näytelmässä, joka tulee syksyllä ensi-iltaan.

Selkotekstitys toimii niin, että älypuhelimeen ladataan tarkoitukseen sopiva sovellus eli äppi.

Kun näyttelijät puhuvat, heidän puheensa näkyy puhelimessa selkokielisenä tekstinä.

Turun kaupunginteatterin henkilökunta auttaa sovelluksen lataamisessa ja sen käyttämisessä.

Voit saada tekstityksen myös englanniksi niihin näytelmiin, joissa on selkokielinen tekstitys

 

Yksi kommentti artikkeliin ”Teatterissa on taikaa”

  1. Kiitos teksista mutta se on tosi normativiinen ja konservatiivinen. Minä töyskentellen nyky-esityksen Helsingissä ja tällä on monta innostavia esityksia mistä voi kertoa. Mä haluaisin lukea tekstiä feministiisesta, queer:sta ja monimutkaisempia esityksistä ei vaan perinteisestä vanhanaikaisesta teatterista. Kiitos!

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)