Kaikki osaavat piirtää
Piirtäminen kutsuu esiin luovuutesi ja oman tahtosi. Tämä tulee hyvin esiin Britt Ulpin ja Maarit Kareno-Lagerströmin piirustuksista ja kokemuksista.
Tässä artikkelissa on ohjeet kolmeen tapaan piirtää ja herättää oma luovuus. Niitä ovat doodle-piirtäminen, kuviopiirtäminen ja muotopiirtäminen. Tärkeintä on tekeminen ja rohkea kokeileminen. Eikä olennaista ole se, miltä piirustus näyttää.
Tarvitset vain kynän ja paperia. Käytä käden vapaata liikettä. Se saa myös kehosi liikkumaan ja auttaa avaamaan kehoa. Samalla ajatukset alkavat virrata. Voit piirtää myös tietokoneella, tabletilla tai kännykällä, mutta kynän ja paperin käyttö on suositeltavaa.

Doodle on vapaata piirtämistä
Doodle on englantia ja tarkoittaa piirtelyä tai töhertelyä, eli piirtämistä ilman suunnittelua. Piirros syntyy kuin itsestään. Voit piirtää, kun juttelet, puhut puhelimessa tai kuuntelet jotakin.
Tätä kutsutaan suomeksi myös doodlaamiseksi. Britt doodlaa paljon. Hän doodlaa myös silloin, kun hän opiskelee.
– Tieto jää paremmin mieleen, kun piirrän samalla, Britt toteaa.

Piirtäminen auttaa muistamaan ja rentoutumaan
Tutkimuksissa on todettu, että kun ihmiset piirtävät oppitunneilla tai kokouksissa, he oppivat ja muistavat paremmin.
Doodlata kannattaa myös silloin, kun on tylsää tai olet jumissa. Se auttaa yleensä rentoutumaan.
Britt doodlaa silloin, kun hän haluaa ottaa iisisti eli rennosti. Britt pitää siitä, että piirtämisessä ei ole rajoituksia. Tällainen piirtäminen auttaa häntä tyhjentämään pään ajatuksista ja tukee luovaa ilmaisua.
Myös Maarit kokee doodlaamisen vapauttavaksi ja rauhoittavaksi. Maarit piirsi pohjakuvan päälle, kun hän katsoi televisiota. Pohjakuvan käyttäminen helpotti valintojen tekemistä.
Doodle-piirtämisessä voi käyttää pohjakuvina esimerkiksi mainosten, aikakauslehtien tai sarjakuvien kuvia ja piirtää niiden päälle.

Kokeile myös kuviopiirtämistä
Täysin vapaa piirtäminen voi tuntua vaikealta aloittaa. Tällöin voit kokeilla jotakin rajatumpaa doodle-piirtämisen tekniikkaa, esimerkiksi kuviopiirtämistä.
Kuviot voivat olla esimerkiksi ympyröitä tai neliöitä. Kuvioita toistetaan eri tavoilla esimerkiksi vierekkäin, allekkain tai ympyrään. Kuviopiirtämistä voi kokeilla myös stressin ja ahdistuksen helpottamiseksi. Toistuvan kuvion piirtäminen auttaa rauhoittumaan. Kuviopiirtämisessä ei tarvitse miettiä tarkasti, mitä tekee.
– Pidän värien valitsemisesta. Voin valita itselleni tärkeitä värejä ja vahvistaa kykyäni tehdä omia valintoja ja päättää niistä, Britt sanoo.
Britt ei ole kokeillut kuviopiirtämistä aiemmin, mutta aikoo käyttää sitäkin jatkossa. Maaritista mustavalkoinen piirtäminen on rauhoittavampaa kuin väreillä piirtäminen. Hänestä mustavalkoiset kuvat ovat rauhoittavia. Maarit katsoo kuviaan mielellään myös eri suunnista.


Muotopiirtäminen vaatii keskittymistä
Myös muotopiirtämistä voi käyttää harjoituksena pysähtymiseen, rauhoittumiseen ja rentoutumiseen. Muotopiirtämistä on harrastettu eri kulttuureissa yli 2000 vuoden ajan. Siinä keskitytään vain piirtämiseen.
Tässä tekniikassa valitset jonkin muodon ja piirrät sen tarkasti. Muodoista on erilaisia malleja tai niitä voi suunnitella itse. Muodoissa on suunnan muutoksia, jotka vaativat käden toiminnan ja samalla myös ajattelun muutoksia.
Muotopiirtäminen vaatii enemmän keskittymistä ja voimia kuin doodle-piirtäminen eli doodlaaminen ja kuviopiirtäminen.Tämän vuoksi sitä ei kannata kokeilla väsyneenä. Muotopiirtäminen parantaa keskittymistä ja tukee oman tahdon vahvistumista. Britt valitsi muotopiirustukseensa kuvion valmiista esimerkistä.
– Muotopiirtäminen vaatii tosi paljon keskittymistä. Minun piti keskittyä siihen, että tein viivat oikein. Siksi muotopiirustus tuntui minusta välillä ärsyttävältä. Se on ehkä minulle liian rajoittavaa, Britt pohtii. Maaritille muotopiirtäminen oli myös uusi tapa piirtää. Hän koki sen mielenkiintoisena ja haastavana. Maarit suunnitteli itse uusia muotoja ja niiden onnistuminen tuntui hänestä hyvältä. Onnistumiset vahvistivat muotopiirtämisen rauhoittavaa ja rentouttavaa vaikutusta.
Maarit aikoo käyttää muotopiirtämistä jatkossakin.
– Voin käyttää muotopiirtämistä esimerkiksi taulujen maalaamisessa apuna, hän innostuu. Kokeile sinäkin piirtää erilaisilla tavoilla. Löydät ohjeet alta.

Piirustuspäiväkirja
Maarit piirtää joka ilta paperille ensin vapaata viivaa niin, että hän ei katso ollenkaan paperiin. Hän käyttää myös vasenta kättä.
Tämän jälkeen Maarit katsoo piirustusta. Hän värittää piirustuksesta esiin asioita, jotka siinä näkyvät hänelle.


Doodle eli vapaa piirtäminen
Tarvikkeet:
Kyniä ja paperia. Voit myös piirtää esimerkiksi vihkon reunaan, mainoslehtiseen tai aikakauslehden sivun päälle. Tai käytä uudelleen vanha kirja tai kalenteri, jota et tarvitse.
Ohje:
Anna kätesi piirtää mitä tahansa, kun samaan aikaan keskustelet, kuuntelet, odotat jotakin tai osallistut johonkin esimerkiksi kokoukseen tai opiskeluun.
Piirtämisessä ei ole sääntöjä, eikä tavoitetta. Voit myös keskittyä vain piirtämiseen.
Voit piirtää mitä vain: ihmisiä, kasveja, eläimiä, viivoja. Voit myös värittää.
Pirrä täysin vapaasti niin kuin juuri sinulle tuntuu sopivalta, hauskalta, mukavalta ja parhaalta.
Kuviopiirtäminen
Tarvikkeet:
Kyniä ja paperia. Voit piirtää vapaalla kädellä tai käyttää viivoitinta.
Ohje:
Piirrä kuvioita samalla, kun keskustelet, kuuntelet, odotat tai osallistut kokoukseen tai opiskeluun. Voit myös keskittyä vain piirtämiseen.
Voit piirtää koko paperin täyteen kuvioita tai piirtää muodon, jonka täytät kuvioilla.
Kuviot voivat olla viivoja, pisteitä tai geometrisiä muotoja, kuten ympyröitä, kolmioita ja neliöitä. Voit myös tehdä lehtien, kukkien tai tähtien kuvioita.
Piirrä ja leiki kuvioilla. Voit värittää ja varjostaa kuvioita. Voit myös tehdä mustavalkoisen piirustuksen.
Muotopiirtäminen
Tarvikkeet:
Kyniä ja A3-kokoista paperia.
Ohje:
Keskity vain piirtämiseen. Valitse muoto, jonka haluat piirtää. Hahmottele muoto kevyesti paperille.
Seuraavaksi vahvista ääriviivoja. Ensimmäisessä risteyksessä (1) jatka piirtämistä viivan päältä. Toisessa viivojen risteyksessä (2) pysähdy ja piirrä viivan alapuolelta, eli hyppää kynällä viivan yli
Jatka tällaista yli- ja ali-piirtämistä, eli piirrä joka toinen viiva yli (3) ja joka toinen viiva ali (4). Kun piirrät kolmella viivalla, piirrä kevyesti ensimmäisen viivan molemmille puolille uudet viivat.

