Lampenius ja Parkkonen ovat Euroviisujen suosikit

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet Yle, SK
Kuva: Lehtikuva / AFP / Tobias Schwarz
Uutinen julkaistu: 11.05.2026

Linda Lampenius ja Pete Parkkonen ovat tämän vuoden Euroviisujen suosikit. Lampenius ja Parkkonen kilpailevat Euroviisujen ensimmäisessä semifinaalissa tiistaina.

Linda Lampenius ja Pete Parkkonen Euroviisjen harjoituksissa. Kuva: Lehtikuva / EBU / Sarah Louise Bennett

Euroviisujen avajaisia juhlittiin Wienissä sunnuntaina. Avajaisia säesti Wienin radion sinfoniaorkesteri. Avajaiset järjestettiin Wienin Raatihuoneenaukiolla.

Suomen Linda Lampenius ja Pete Parkkonen osallistuivat avajaisiin. Lampeniuksen ja Parkkosen kappale Liekinheitin on Euroviiisujen ennakkosuosikki. Suomen kappale ei ole ikinä aiemmin ollut näin suuri suosikki Euroviisuissa.

– Ihanaa olla täällä. Minusta on mukava tavata eri maiden esiintyjiä. Se on kaikista parasta, Linda Lampenius sanoi Ylen haastattelussa.

Euroviisuihin osallistuu 35 maata. Finaalissa on 25 maata. Katsojat voivat äänestää omaa suosikkiaan. Oman maan edustajaa ei kuitenkaan voi äänestää.

Irlanti, Espanja, Alankomaat, Slovenia ja Islanti eivät osallistu Euroviisuihin. Perinteiset viisumaat eivät osallistu Euroviisuihin, koska ne eivät hyväksy sitä, että Israel on mukana Euroviisuissa. Israelin kappale on Euroviisujen suosikkeja.

Suomi on voittanut Eurooviisut yhden kerran. Lordi voitti kilpailun 20 vuotta sitten vuonna 2006. Lordin voittokappale on Hard Rock Hallelujah. Lordi esiintyy Euroviisujen finaalissa.

Euroviisut järjestetään Itävallan Wienissä 10.–16.5. Ensimmäinen semifinaali on 12.5. Suomi esiintyy ensimmäisessä semifinaalissa. Toinen semifinaali on 14.5. Viisujen finaali eli loppukilpailu on lauantaina 16.5. Yle näyttää Euroviisut TV1:ssä ja Yle Areenassa. Euroviisujen finaali alkaa kello 22. Euroviisulähetykset juontaa  Mikko Silvennoinen.

Lordi voitti Euroviisut vuonna 2006. Euroviisut järjestettiin silloin Kreikan Ateenassa. Kuva: Lehtikuva / Heikki Saukkomaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)