Ihmiset viettävät kesällä paljon aikaa veden äärellä. Vedestä ja veden äärellä olemisesta voi nauttia turvallisesti, kun osaa uida.
Uimakoulussa voi opetella uinnin alkeita
Lapset saavat jonkin verran uimaopetusta koulujen liikuntatunneilla. Lisäksi kaikenikäisille on uimakouluja, joissa on mahdollisuus opetella uimaan.
Uimakouluja ja kursseja järjestävät esimerkiksi useat uimaseurat ja yksityiset yritykset. Oman kotikunnan sivuilta löytyy tietoa lähimmistä uimahalleista ja mahdollisista kursseista.
Uimakouluja pidetään uimahalleissa ja kesällä myös uimarannoilla.
Alkeiskurssi sopii henkilölle, jolta uimataito puuttuu kokonaan. Kurssilla totutellaan vedessä olemiseen ja opetellaan uimisen alkeita ja esimerkiksi vedessä kellumista ja sukeltamista. Uimaan oppiminen vaatii aikaa ja harjoittelua.
Jatkokurssilla on mahdollisuus tutustua eri uintilajeihin, kuten rinta- ja selkäuintiin. Opettajan ohjauksessa voi harjoitella uintilajien tekniikkaa.
Kun osallistut uinnin opetukseen, tarvitset uima-asun, pyyhkeen ja uimalasit. Sovita uimalaseja ennen ostamista.
Uinti on terveellistä liikuntaa
Uimisella on monia hyvää tekeviä vaikutuksia. Se on lempeää liikuntaa nivelille. Uiminen sopii esimerkiksi laihduttajalle. Säännöllinen uiminen vahvistaa muun muassa käsien ja jalkojen lihaksia. Uiminen saattaa myös vähentää stressiä ja ahdistusta.
Uinnin ohjausta erityisryhmille
Suomessa on myös erityisuinnin ohjausta niille, jotka tarvitsevat tukea tai avustajan uintiharrastukseen.
Erityisuintiin voi tutustua Suomen uimaopetuksen ja hengenpelastusliiton sivuilla www.suh.fi.
Lisää tietoa uinnin opetuksesta: www.uimaliitto.fi.


Jokaisen suomalaisen olisi hyvä osata uida.
Hyvä artikkeli! Uinti on tärkeä taito ja ihanaa liikuntaa. Kannatan uimakoulujen lisäämistä!
Hyvä artikkeli!
Uinti on tärkeä taito ja ihanaa liikuntaa.