Sähköautot yleistyvät pian

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Christian Fournier / Groupe Renault Media Website
Uutinen julkaistu: 28.03.2018

Lähivuosina yhä useampi autoilija ostaa sähköauton.

Autot ovat liikkuneet jo yli sata vuotta polttomoottorin voimalla. Polttomoottori polttaa bensiiniä, jota saadaan öljystä.

Tästä seuraa monta isoa ongelmaa. Polttomoottori saastuttaa ilmaa. Saasteet lämmittävät maapallon ilmastoa. Öljy loppuu varmasti joskus. Näistä syistä polttomoottorit pitää korvata muilla moottoreilla.

Nyt näyttää siltä, että nimenomaan sähkömoottori korvaa polttomoottorin. Monet suuret autojen valmistajat kehittävät uusia sähköautoja. Niiden hinnat laskevat pian.

Myös sähköautoihin liittyy ongelmia. Sähkömoottorit ovat hiljaisia. Jalankulkijat eivät huomaa niitä. Siksi Euroopan unioni on määrännyt, että sähköauton pitää päästellä varoitusääniä, kun se lähtee liikkeelle.

Grafiikka sähköautojen määrästä suhteessa polttomoottoriautoihin.
Suomessa on 86 polttomoottoriautoa yhtä sähköautoa kohti. Suomessa on noin kolme miljoonaa polttomoottoriautoa. Ne toimivat bensiinillä. Grafiikka Heidi Ahlström
Grafiikka kuvaa erilaisten sähköllä toimivien tai osaksi sähköllä toimivien autojen määrää.
Suomessa on vasta 1 500 autoa, jotka toimivat kokonaan sähköllä.
Ladattavia hybridejä on noin 6 000. Hybridiautoja on noin 30 000. Grafiikka Heidi Ahlström

 

Lue lisää sähköautoista Selkosanomien numerosta 6/2018. Se ilmestyi 28.3.2018.

 

Kuuntele juttu

Yksi kommentti artikkeliin ”Sähköautot yleistyvät pian”

  1. Sähköauto on hyvä keksintö silla voi säily ympäristö- ja ilma puhtaana ja toinen höytyä sähkö korvaa kun bensa on loppu

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste