Autot ovat liikkuneet jo yli sata vuotta polttomoottorin voimalla. Polttomoottori polttaa bensiiniä, jota saadaan öljystä.
Tästä seuraa monta isoa ongelmaa. Polttomoottori saastuttaa ilmaa. Saasteet lämmittävät maapallon ilmastoa. Öljy loppuu varmasti joskus. Näistä syistä polttomoottorit pitää korvata muilla moottoreilla.
Nyt näyttää siltä, että nimenomaan sähkömoottori korvaa polttomoottorin. Monet suuret autojen valmistajat kehittävät uusia sähköautoja. Niiden hinnat laskevat pian.
Myös sähköautoihin liittyy ongelmia. Sähkömoottorit ovat hiljaisia. Jalankulkijat eivät huomaa niitä. Siksi Euroopan unioni on määrännyt, että sähköauton pitää päästellä varoitusääniä, kun se lähtee liikkeelle.


Ladattavia hybridejä on noin 6 000. Hybridiautoja on noin 30 000. Grafiikka Heidi Ahlström
Lue lisää sähköautoista Selkosanomien numerosta 6/2018. Se ilmestyi 28.3.2018.
Sähköauto on hyvä keksintö silla voi säily ympäristö- ja ilma puhtaana ja toinen höytyä sähkö korvaa kun bensa on loppu