Porkkanat ovat terveellisiä ja hyviä

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Shutterstock
Uutinen julkaistu: 13.09.2017

Porkkana on suosittu juures. Sitä on viljelty jo kauan.

Välimeren alueella porkkanoita kasvatettiin jo 2000 vuotta sitten. Nykyään porkkanoita viljellään ympäri maailmaa, missä ilmasto on sopiva. Porkkanaa kasvatetaan myös Suomessa.

Porkkana on monipuolinen. Voit syödä porkkanaa raakana, kokonaisena tai raastettuna.

Porkkanasta voi myös puristaa porkkanamehua. Porkkana sopii salaatteihin, keittoihin ja pihveihin. Keitetty porkkana on myös hyvää, suolan ja voi kera.

Porkkanaraastetta voi sekoittaa pannukakkuun ja leipätaikinaan.

Porkkanoista saa hyvän porkkanakakun.

Porkkana on monella tavalla hyödyllinen. Porkkana sisältää A- ja K-vitamiineja ja useita antioksidantteja. Porkkana voi siten vähentää joidenkin syöpätautien riskiä.

Porkkana sisältää myös aineita, jotka ovat hyviä sydämelle. Porkkana sisältää karoteenia. Jos syöt paljon porkkanoita, iho voi saada kellertävän värin karoteenista.

Lähde: DN, Wikipedia

 

2 kommenttia artikkeliin ”Porkkanat ovat terveellisiä ja hyviä”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste