Metsissä kasvoi saniaisia jo kauan sitten

Teksti: Seija Niinistö-Samela
Kuva: Juha Samela
Uutinen julkaistu: 02.06.2026

Saniaiset kuuluvat ikivanhaan kasviryhmään, samaan ryhmään kuuluvat myös kortteet ja liekokasvit. Aikojen kuluessa saniaiset ovat menestyneet hyvin eri puolilla maailmaa.

Ehkä kauan sitten eläneet dinosaurukset kulkivat saniaismetsissä.

Suomen luonnossa kasvaa useita erinäköisiä ja erikokoisia saniaisia. Saniaisia on koko Suomen alueella. Metsien hakkuut ovat vähentäneet saniaisille sopivia metsäisiä alueita.

Useat saniaiset viihtyvät varjoisissa ja kosteissa paikoissa. mutta jotkut lajit selviävät myös kuivemmissa kallionkoloissa ja esimerkiksi kivikoissa.

Saniaiset ovat itiökasveja. jotka lisääntyvät niissä olevien itiöiden avulla. Itiöt ovat hyvin pieniä, lisääntymiseen erikoistuneita soluja.

Saniainen on helppohoitoinen huonekasvi

Saniaisia voi kasvattaa sisällä huonekasvina tai puutarhakasvina. Saniaiset eivät kuki eivätkä tuoksu, mutta rehevät saniaiset sopivat esimerkiksi kukkivien kasvien seuraksi.

Näin onnistut saniaisen kasvatuksessa: Valitse saniaiselle puolivarjoisa paikka. Auringonpaahteessa saniaiset eivät viihdy. Pidä multa tasaisen kosteana, mutta kastele kohtuullisesti. Suihkuttele kasvia silloin tällöin. Poista kuihtuneet lehdet. Lannoittamiseen voit käyttää laimennettua ravinneliuosta.

Lisää tietoa saniaisista: peda.net.

Saniaiset sopivat esimerkiksi japanilaiseen puutarhaan.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)