Joululaulut tekevät hyvää!

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Antti Rintala
Uutinen julkaistu: 04.12.2019

Riitta Kalliorinne on jouluradion perustaja. Jouluradio on radiokanava, jossa soitetaan vain joulumusiikkia. Jouluradiota voi kuunnella internetissä ympäri vuoden.

Riitta Kalliorinnettä kutsutaan Jouluradion äidiksi. Kalliorinne sai 17 vuotta sitten ajatuksen radiokanavasta, joka soittaa vain joululauluja. Pääkaupunkiseudun seurakunnat käynnistivät Jouluradion vuonna 2003. Kanavasta tuli menestys.

Mikä on Jouluradio?

– Jouluradio on radiokanava, joka soittaa ainoastaan joulumusiikkia. Joululaulut soivat tauotta aina loppiaiseen eli 6.1.2020 saakka. Meillä ei ole juonnettua ohjelmaa eikä mainoksia. Verkossa se kuuluu ympäri vuoden. Joulumusiikkia voi siis kuunnella vaikka samalla, kun lämmittää juhannussaunaa.

Miten Jouluradio syntyi?

– Minä sain ajatuksen joululauluja soittavasta radiosta aikana, jolloin joululaulut eivät olleet muodissa. Vaikka ajatus oli minun, on tämä tiimityötä. On hienoa, että Jouluradio on kestänyt ja menestynyt kaikki nämä vuodet. Se vaatii uudistumista ja suunnittelua. Meillä on vaihtuvat soittolistat ja sisältöä uudistetaan säännöllisesti. Olen antanut tälle kyllä kaiken osaamiseni.

Millainen tausta sinulla on?

– Olen koulutukseltani lastentarhanopettaja. Opiskelin Oulun yliopiston Kajaanin opettajankoulutuslaitoksella. Sen jälkeen työskentelin päiväkodin johtajana. Innostun helposti, joten päätin mennä radiokurssille. Viikon mittaisen kurssin kokemuksella onnistuin pääsemään Ylen radiotoimittajaksi. Sieltä lähdin kirkon palvelukseen.

Kuka kuuntee Jouluradiota?

– Meillä oli viime vuoden joulukuussa melkein 800 000 kuuntelijaa viikossa. Jouluradio on erityisen suosittu pääkaupunkiseudulla. Jouluradio on Suomen viidenneksi kuunnelluin radiokanava.

Mitkä laulut ovat kanavan soitetuimpia?

– Vuoden soitetuimpia ovat Vesa-Matti Loirin Sydämeeni joulun teen, Katri Helenan Joulumaa ja Samuli Edelmannin Maa on niin kaunis. Kestosuosikkeihin kuuluu myös Leevi and the Leavingsin Jossain on kai vielä joulu.

Miksi ihmiset haluavat kuunnella joululauluja?

– Joululaulujen laulaminen tekee ihmiselle hyvää! Pidän joulun ihmeenä sitä, että jaksan aina vain myös itse syttyä joululauluista ja tämän radion uudelleen synnyttämisestä.

Jouluradio kuuluu 27 paikkakunnan radiossa ja yhdeksällä nettiradiokanavalla. Jouluradiota voi kuunnella osoitteessa jouluradio.fi. Sunnuntaina 15.12. vietetään kansallista Joululaulupäivää. 

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)