Hollanti yllättää matkailijan

Teksti: Anna Vasala
Kuva: Anna Vasala
Uutinen julkaistu: 22.03.2024

Hollanti eli Alankomaat yllätti jutun kirjoittajan. Hollanti on vapaamielinen ja vihreä maa, jossa ei ole vuoria. Kanavia Hollannin kaupungeissa sen sijaan riittää. Hollanti on Pohjanmeren rannalla.

Matkustin Hollantiin viime syksynä. Moni asia siellä yllätti minut mukavalla tavalla.

Hollannin virallinen nimi on Alankomaat. Nimitys johtuu siitä, että kolmasosa maasta on merenpinnan alapuolella.

Lensin Suomesta Schipholin lentoasemalle Amsterdamiin. Se on Euroopan kolmanneksi vilkkain lentokenttä. Lentokoneita nousi ja laskeutui kolmen minuutin välein!

Amsterdamin lentokentältä jatkoin junalla Rotterdamiin. Huomasin, että Hollannissa on todella helppoa matkustaa junalla. Matkan pystyi maksamaan näyttämällä pankkikorttia kortinlukijalle.

Vettä näkyy joka puolella

Heti ensimmäisenä päivänä huomasin, että silmiäni ei kirvellyt niin kuin Suomessa. Pohjanmereltä kulkeutui kosteaa ilmaa, joka tuntui hyvältä hengittää. Koska lähes kolmasosa Hollannista on merenpinnan alapuolella, suuret tulvaportit ja maavallit suojaavat maata.

Kaupungeissa kanavat muodostavat verkoston, joita pitkin pääsee kulkemaan veneillä. Isoja kanavia pitkin pääsee Hollannissa kaupungista toiseen. Näin paljon erilaisia asuntolaivoja ja pieniä veneitä, joilla kuljettiin kanavia pitkin.

Hollanti on kukkien maa

Maatalous on tärkeä elinkeino Hollannissa. Kukkasipuleja kuten tulppaaneja kasvatetaan paljon ja niitä myydään myös ulkomaille.

Matkalla sain myös kuulla, että tutut juustot Edam ja Gouda ovat saaneet nimensä hollantilaisten kaupunkien mukaan.

Vanhoja ja uusia rakennuksia

Toisen maailmansodan aikana Hollannin kaupungit kärsivät pommituksista. Siksi Hollannin kaupungeissa on rinnakkain vanhoja ja uusia taloja.

Vanhat talot ovat kapeita ja korkeita. Jotkut uudet rakennukset taas ovat todella erikoisia. Hollannissa myös arkkitehtuuri osaa yllättää.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)