Ahvenanmaa juhlii

Teksti: Betty Marschan
Kuva: Visit Åland / Peter Sjöberg
Uutinen julkaistu: 21.03.2022

Ahvenanmaa on saaristo Itämerellä. Ahvenanmaa kuuluu Suomelle. Tänä vuonna Ahvenanmaan itsehallinto täyttää 100 vuotta.

Ahvenanmaalla on juhlapäivä 9.6.2022. Silloin on kulunut tasan sata vuotta siitä, kun Ahvenanmaa sai itsehallinnon.

Ahvenanmaan saaristo sijaitsee Itämerellä Suomen ja Ruotsin välissä. Ahvenanmaalla asuu 30 000 ihmistä. Ahvenanmaahan kuuluu yli 6 700 saarta. Näiden lisäksi on 20 000 pientä saarta ja luotoa.

60 saarella on asukkaita

Ahvenanmaalla vain 60 saarella asuu ihmisiä. Suurimmalla saarella sijaitsee Maarianhamina, joka on Ahvenanmaan ainoa kaupunki. Maarianhaminassa asuu noin 11 700 ihmistä eli noin kolmasosa ahvenanmaalaisista.

Ahvenanmaalla on 16 kuntaa, vaikka siellä on vain vähän asukkaita. Sottunga on Ahvenanmaan ja Suomen pienin kunta. Sottungassa asuu 88 ihmistä.

Oma lippu ja oma postimerkki

Ahvenanmaalla on oma postilaitos ja oma postimerkki. Ahvenanmaalla on myös oma lippu. Lipussa on keltapunainen risti sinisellä pohjalla.

Ahvenanmaan virallinen kieli on ruotsi. Suurin osa väestöstä puhuu ruotsia äidinkielenään.

Maatalous ja turismi ovat Ahvenanmaalle tärkeitä

Merenkulku on monien ahvenanmaalaisten ammatti. Myös maatalous ja kalastus ovat tärkeitä tulonlähteitä. Ahvenanmaalla on noin 600 maanviljelijää. He viljelevät eniten omenoita ja perunaa. Ahvenanmaalla on sipsitehdas, joka tekee sipsejä ahvenanmaalaisesta perunasta.

Vuonna 2021 Ahvenanmaalla kävi miljoona turistia. Kaksi kolmasosaa turisteista tuli Ruotsista ja yksi kolmasosa Suomesta.

Ahvenanmaan saaristo sijaitsee Itämerellä. Kartta: Wikimedia Commons, muokkaus Heidi Ahlström

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste