Tunnelia suunnittelevat Helsingin ja Tallinnan kaupungit sekä Suomen ja Viron liikenneministeriöt.
Merenalaisen rautatietunnelin rakentaminen maksaa 20 miljardia euroa. Juna kulkee kaupunkien välisen matkan meren alla puolessa tunnissa.
Jos tunneli rakennetaan, se on maailman pisin rautatietunneli. Tunnelin pituus on yli 100 kilometriä. Se on pidempi kuin tunneli, joka alittaa Englannin kanaalin. Englannin tunneli on 50 kilometriä pitkä.
Tunneli on erittäin kallis. Se voi kuitenkin piristää molempien kaupunkien taloutta ja vaikuttaa myönteisesti kehitykseen.
Tunneli rakennetaan aikaisintaan vuonna 2025. Tunnelin syvin kohta on yli 200 metriä meren pinnan alapuolella.
Tunnelissa voi kulkea jopa 40 matkustajajunaa päivässä. Junalipun hinta on noin 18 euroa yhteen suuntaan.
Myös suomalainen pelialan yrittäjä ja Rovion perustaja Peter Vestbacka on suunnitellut tunnelia kaupunkien välille. Hänellä on kumppaneina kiinalaisia sijoittajia. Ikaalisten Matkatoimiston kyselyn mukaan puolet suomalaisista uskoo, että junayhteys lisäisi heidän matkojaan Tallinnaan.
Lähteet IS, Yle

Mielenkiintoinen projekti. Rautatietunneli varmasti nopeuttaisi sekä lisäisi liikkumista Helsingin ja Tallinnan välillä. Kiinnostaisi tietää kuinka tuollainen projekti totautetaan ja kuinka esimerkiksi huoltotoimet onnistuvat. Käytetäänköhän siinä ROV välineistöä vai jotakin muuta tekniikkaa?
https://www.loxus.com/fi/palvelut/loxus-rov–kalusto