Suomesta löytyi sikaruttoa

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet Yle, IS
Kuva: Lehtikuva / Jarno Artika
Uutinen julkaistu: 13.08.2026

Suomesta löytyi heinäkuun lopussa afrikkalaista sikaruttoa. Suomen itärajan läheltä Virolahdelta löytyi kuolleita villisikoja, jotka olivat kuolleet sikaruttoon.

Ruokavirasto on kieltänyt Virolahdella löytöpaikan lähellä sienestyksen ja marjastuksen. Alueella ei myöskään saa tehdä metsätöitä tai ulkoiluttaa koiraa. Kiellon tarkoitus on se, että tauti ei leviä muualle Suomeen.

Myös sianlihan vienti Suomesta ulkomaille loppui välittömästi.

Suomen villisiat tulevat Venäjältä. Itärajan aita ei estä täysin niiden tuloa.

Afrikkalainen sikarutto on vakava tauti. Sikarutto leviää helposti. Sikarutto ei tartu ihmiseen, mutta se tappaa villisian tai sian. Sikarutto on vakava uhka myös Suomen sikaloille.

Afrikkalaista sikaruttoa ei ole aiemmin ollut Suomessa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)