Hailuotoon pääsee nyt tietä pitkin

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet IL, HS, STT
Kuva: Lehtikuva / Ville Honkonen
Uutinen julkaistu: 01.07.2026

Hailuodon maayhteys on valmis. Hailuodon ja Oulunsalon välissä on pengertie ja Riutun silta. Meren päälle rakennettu pengertie on Suomen pisin.

Viimeinen lautta saapui Hailuotoon 29. kesäkuuta.

Hailuodon ja Oulunsalon välinen pengertie ja silta on valmis. Hailuodossa oli liputuspäivä maanantaina 29. kesäkuuta, kun yhteys otettiin käyttöön. Viimeinen lautta kulki maanantaina Hailuotoon. Lauttayhteys Hailuotoon oli käytössä vuodesta 1968 lähtien.

Hailuodon uusi yhteys on 8,4 kilometriä pitkä. Pengertie on 6,9 kilometriä pitkä. Pengertien lisäksi valmistui kaksi siltaa. Silta ja pengertie yhdistävät Hailuodon saaren mantereeseen.

Hailuotoon pääsee nyt ympäri vuoden autolla. Matka uutta tietä pitkin kestää 10 minuuttia.

Hailuoto on Perämeren suurin saari.

Huikun silta ja pengertie yhdistävät Hailuodon ja mantereen.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)