Venezuelassa paha maanjäristys

Teksti: Maria Österlund, lähteet Yle, STT
Kuva: Lehtikuva / AFP / Federico Parra
Uutinen julkaistu: 26.06.2026

Venezuelassa oli keskiviikkona paha maanjäristys. Ainakin 235 ihmistä on kuollut ja 37 000 ihmistä on kadoksissa. Venezuelaan on julistettu hätätila.

Venezuelaa koetteli kaksi peräkkäistä voimakasta maanjäristystä kesiviikkona. Eniten tuhoa aiheutui La Guairan rannikkoalueelle. La Guaira sijaitsee Venezuelan pääkaupungin Caracasin pohjoispuolella.

Rakennukset romahtivat ja ihmisiä jäi loukkuun raunioihin. Ainakin 235 ihmistä on kuollut ja tuhansia loukkaantunut. Kadoksissa on melkein 40 000 ihmistä. Kuolleiden määrän uskotaan nousevan huomattavasti, kun raivaustyöt alkavat.

Tuhannet ihmiset ovat menettäneet kotinsa. Sairaalat ovat vaurioituneet, eikä ihmisillä ole vettä eikä sähköä.

Maanjäristys koettelee Venezuelaa ankarasti. Venezuelalla oli jo ennen maanjäristystä suuria ongelmia. Venezuelan talous on erittäin heikossa tilassa.

Monet maat tarjoavat nyt apua Venezuelaan. Yhdysvallat, Meksiko, Qatar, Brasilia, Espanja, Portugali ja Kanada lähettävät apua. Myös Suomen Lähetysseura ja Kirkon Ulkomaanapu lähettävät apua Venezuelaan.

Venezuela on valtio Etelä-Amerikassa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)