Energiajuomat aiheuttavat riippuvuutta
Energiajuomat ovat virvoitusjuomia, jotka sisältävät piristäviä aineita. Useimmiten energijuomat sisältävät kofeiinia, mutta joskus myös ginsengiä, guaraanaa ja tauriinia. Energiajuomat on makeutettu sokerilla tai makeutusaineilla.
THL on tehnyt tutkimuksen nuorten energiajuomien käytöstä. Tutkimuksen mukaan lähes kaikki nuoret ovat juoneet joskus energiajuomia. Osa nuorista juo energiajuomia useita kertoja viikossa, jopa päivittäin. Tällöin monet nuoret myös kertoivat, että he ovat riippuvaisia energiajuomista.
Pojat juovat usein enemmän energiajuomia kuin tytöt.
Energiajuomassa on enemmän kofeiinia kuin kupillisessa kahvia
THL:n asiantuntijoiden mukaan erityisesti kofeiini tekee energiajuomista epäterveellisiä. Yksi tölkki energiajuomaa voi sisältää yli 180 milligrammaa kofeiinia. Se on enemmän kuin kahdessa kupillisessa tavallista kahvia.
Energiajuomien hiilihappo ja sokeri ovat myös epäterveellisiä, erityisesti hampaille.
Energiajuomien käyttö voi johtaa pahempiin ongelmiin
THL:n tutkimusjohtaja Susanna Raulion mukaan suuri ongelma on se, että nuoret juovat energianjuomia kunnon ruoan sijaan. Tämä on erityisen haitallista terveydelle.
Nuoret juovat energiajuomia myös usein illalla. Sitten he nukkuvat huonosti. Sen jälkeen nuoret juovat energiajuomia aamulla, että he piristyvät. Tästä kehittyy helposti isompi ongelma.
Energianjuomien juominen voi johtaa unihäiriöihin, kohonneeseen verenpaineeseen, hampaiden ongelmiin ja pää- ja vatsakipuihin.
THL on tähän asti suositellut, että kaupat eivät myy energiajuomia alle 15-vuotiaille. Suosituksesta huolimatta energiajuomien käyttö on kuitenkin lisääntynyt nuorten keskuudessa. Siksi energiajuomien myyminen alle 18-vuotiaille halutaan kieltää lailla. Ikäraja olisi siis sama kuin alkoholin myynnissä.
