Kielen opetuksesta leikkaaminen ei ole järkevää

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Adel Rezapour
Uutinen julkaistu: 17.04.2026

Hallitus päätti, että se leikkaa maahanmuuttaneiden kielten opetuksesta. Samalla hallitus on huolissaan Suomeen muuttavien kielitaidosta. Ristiriita on erikoinen.

Hallitus leikkaa eli säästää maahanmuuttaneiden kotoutumiskoulutuksesta lähes 50 miljoonaa euroa. Samalla hallitus leikkaa kielten opetuksesta 7 miljoonaa.

Kotoutuminen tarkoittaa taitoja, joiden avulla maahanmuuttanut henkilö sopeutuu Suomeen.

Summasta 7 miljoonan leikkaus kohdistuu kansalaisopistoihin, joissa järjestetään kielikoulutusta maahanmuuttaneille.

Monet maahanmuuttaneet opiskelevat opistoissa suomen tai ruotsin kielen riittävät taidot. Hallitus lopettaa tuen tällaiseen laadukkaaseen kielten opetukseen.

Leikkaukset ovat erikoisia, koska hallitus on huolissaan maahanmuuttaneiden kielitaidosta. Sosiaali- ja terveysministeri Wille Rydman pitää hoitajien heikkoa kielitaitoa jopa turvallisuusriskinä. Monet hoitajat eivät puhu suomea äidinkielenään.

Opettajien ammattijärjestö OAJ ja Kuntaliitto kritisoivat leikkauksia. Kunnat eivät halua kieltenopetusta vastuulleen, koska rahaa on vähän.

Tämä ei ole kestävää politiikkaa Suomen hallitukselta. Kielitaitoon kannattaa panostaa.

Lukuiloa kaikille lukijoille!

Yksi kommentti artikkeliin ”Kielen opetuksesta leikkaaminen ei ole järkevää”

  1. Olen itse tällä hetkellä kotoutumiskoulutuksessa. Minun mielestäni on tärkeää, että käytämme yhteisiä verorahoja hyvin.
    Olen huomannut, että kaikilla opiskelijoilla ei ole aitoa motivaatiota oppia kieltä. Jotkut ovat kurssilla vain siksi, että se on ehto työttömyystuen saamiselle. Se ei ole reilua veronmaksajia tai ahkeria opiskelijoita kohtaan.
    On ymmärrettävää, että sääntöjä halutaan tiukentaa. Järjestelmän täytyy tukea niitä maahanmuuttajia, jotka haluavat tosissaan oppia ja päästä nopeasti töihin.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)