Kiina ja Yhdysvallat haluavat Kuuhun

Teksti: Petri Kiuttu, lähde Yle
Kuva: Lehtikuva / AFP / Miguel J. Rodriguez Carrillo
Uutinen julkaistu: 06.03.2026

Yhdysvallat eli USA ja Kiina kilpailevat siitä, kumpi lähettää ihmisen Kuuhun ensimmäisenä. Edellisestä kuulennosta on kulunut yli 50 vuotta. Ihminen kävi Kuussa viimeksi vuonna 1972.

Kisa Kuuhun lentämisestä kiihtyy. Molemmat maailman supervallat eli Kiina ja Yhdysvallat valmistelevat kuulentoa. Yhdysvallat on ilmoittanut, että se lähettää ihmisen Kuuhun vuoteen 2028 mennessä. Kiinan tavoitteena on valloittaa Kuu ennen vuotta 2030.

Yhdysvallat aikoo lähettää tänä keväänä luotaimen ja miehistön kiertämään Kuun. Kiina kokeilee jättirakettia.

Amerikkalaisia avaruusmiehiä ja -naisia kutsutaan astronauteiksi. Kiinalaisia avaruuslentäjiä kutsutaan taikonauteiksi.

Kuun pinnalla on kävellyt 12 ihmistä. Kaikki Kuussa käyneet ihmiset olivat amerikkalaisia. Viimeksi ihminen on käynyt Kuussa vuonna 1972. Vuonna 1972 Kuuhun lensi amerikkalainen raketti Apollo 17. Raketin kyydissä olivat astronautit Eugene Cernan ja Harrison Schmitt.

Neuvostoliitto kilpaili Yhdysvaltojen kanssa avaruuden valloituksesta aikaisemmin historiassa. Neuvostoliitto lähetti avaruuteen raketteja, joissa oli mukana miehistö.

2 kommenttia artikkeliin ”Kiina ja Yhdysvallat haluavat Kuuhun”

  1. Näissä muuten niin mainioissa teksteissä on luvattoman paljon lyöntivirheitä, niin tässäkin. Olisi hyvä olla tarkkana, koska monet lukijoista ovat kielenoppijat ja he hämmentyvät virheistä.

    Vastaa
  2. Hei,
    Kiitokset asiallisesta ja tärkeästä palautteesta. Pyrimme jatkossa tarkempaan syyniin näppäilyvirheiden ja virheentarkistuksen suhteen. Mukavaa kevättä!

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)